Besøgstur Moldova - Rumænien

8 dages tur med masse af oplevelser og indtryk.
Vi var en gruppe på 43 personer der havde taget turen til Moldova for at besøge landet og ved selvsyn at se behovet for humanitær hjælp.Turen afsluttedes med et par dages sightseeing i Rumænien.
Moldova, - et fattigt land men rig på kultur og hjertevarme.
Overalt hvor vi kom frem fik vi en varm og hjertelig velkomst.
Her med brød salt og vand som et minde om tiden i fattigdom hvor Moldova var under fremmed herredømme.

Dagbog for Dansk International Nødhjælps-tur til Moldova 2019

Gruppebillede fra tur.

Tirsdag, den 21. maj

Vi startede vores tur til MOLDOVA fra Hjørring kl. 15,45.
Vi var 9 deltagere i tre biler, som havde valgt at følges ad nedover til Billund Lufthavn. Vi havde et pit-stop ved Ejer Bavnehøj rast, hvor vi nød vores medbragte mad, inden de sidste 46 km.
Vi ankom kl. 19, så der var god tid til at få ”hilst på” inden indtjekningen, hvilket foregik manuelt, da ”systemet” ikke virkede.
Alle (43 deltagere) kom gennem ”tjekket”, og vi kunne gå op ovenpå og nyde, hvad vi hver især havde med af bl.a. boller og frugt. Nogle fik dog en fransk hotdogs.
Flyet var desværre forsinket 45 min, så vi fløj først kl. 22,40.
Vi landede i IASI i RUMÆNIEN kl. 02,00 rumænsk tid (16 gr). Kl. 02,40 havde alle fået udleveret bagage.
Udenfor terminalen SOSIRI/ARRIVALS ventede bussen på os. Kl.ca 03 ankom vi til HOTEL ZIMBRU. Der var sandwich og vand i køleskabet. Kl. 04 fandt vi dynerne.

Onsdag, den 22. maj
Vi vågnede op kl. 7,30 til strålende sol og 21 gr, efter ca. 3 timers søvn.
Efter morgenmaden var der busafgang kl. 10. Vi skulle nu køre fra IASI i Rumænien til CHISINAU i MOLDOVA. Undervejs blev der sunget morgensange:
”Morgenstund har guld i mund” og ”Vågn op og slå på dine strenge”.
Vi kørte langs med et højdedrag på højre side og et lavtliggende, dyrket område på venstre side. Inden vi nåede grænsen kørte vi på højdedraget.
Bemærkede, at der var mange små vinmarker. Langs vejen ligger der mange små huse. Nogle mere velholdte end andre. Det lignede mest af alt små kolonihaver med huse. Alle var indhegnede.
Kl. 11,10 nåede vi til den RUMÆNSKE grænse. Passene blev indsamlet til kontrol. Kl. 11,30 nåede vi grænsen til REPUPLIKA MOLDOVA. Passene blev igen indsamlet til kontrol. Kl. 11,50 var passene kontrolleret, og vi kunne køre videre.
I LEUSENI tog vi holdt ved en tankstation for at tanke bussen (brændstof er billig i MOLDOVA) – og vi kunne komme på toilet.
Kl. 12,30 er vi nu på vej videre (80 km) mod CHISINAU, og vort hotel for de næste 3 nætter. Området vi kører i er meget bjergrigt og med megen plantevækst – fyr og løvtræer. I dalene er der dyrkede arealer.
Kl. 13,20 - 14 havde vi frokostpause, hvor vi nød vores madpakke fra hotel ZIMBRU.
Kl. 15 ankom vi til HOTEL IRIS i CHISINAU.
Da vi først skulle mødes til aftensmad kl. 18,30, blev der tid til en middagslur. Det var godt for os.

Torsdag,den 23. maj
I dag er der busafgang kl. 8. Solen skinner fra en skyfri himmel og der er 20 gr.
Med os i bussen i dag er PETER FJELSTRUP, tolk OLGA og guide DMITRI.
Turen i dag går til det sydlige MOLDOVA. Herfra kommer også den gode vin. Her er rigtig mange, store vinmarker. Her dyrkes også meget hvede til brødbagning.
Peter fortalte, at der i gennemsnit bliver drukket 120 liter ren spiritus pr person pr år.
I de små landsbyer er der mange tomme huse pga., at familierne er flyttet til f.eks. Tyrkiet, for der at tjene ”store” penge. En pension i Moldova udgør i dag ca 80 euro (ca 600 Dkr) pr måned.
Kl. 10 ankom vi til en skole i BUCAK. Her blev vi modtaget af lederen og søde piger, som gav os blomster – pæoner – og et badges.
Skolen kan rumme 1100 elever – men der er kun 370.
Der var rent og pænt overalt, men alt inventaret var fra ”russertiden”. Her blev der ikke taget nogle ergonomiske hensyn.
Lederen har været 11 år i Europa, og hun forsøgte derfor at lære eleverne noget om demokrati.
Skolen har fra Danmark modtaget PCér.
Afsluttende kom en ung pige, klædt i folkedragt, ind i bussen. Hun sang så smukt for os – en sang om MOLDOVA.
Kl. 11,10 sagde vi farvel til skolen. Lægen –lederen– fra det hospital, som vi senere skulle besøge, kom til os i bussen, for at sige et varmt tak for ”hjælpen” fra Danmark. Der er leveret bl.a. ambulance, senge mm..

Kl.11,30 skulle vi hilse på præsidenten for området COMRAT. Det blev i stedet vicepræsidenten, som fortalte os, hvad der skete i området, og hvordan det hele var ”skruet” sammen i dag. (Præsidenten havde travlt med det kommende valg).
Da vi havde stået i den bagende sol (28 gr) i knap en time og hørt på vicepræsidentens tale, blev der tid for at besøge HOSPITALET.
Her fik vi en rundvisning i det gamle hospital, som i dag bruges til genoptræning af patienter. Der var kun 1 etage i brug. Ønsket var af få inddraget en etage mere, da behovet for genoptræning er stort - men man havde ikke noget inventar.
Det nye, flotte sygehus ved siden af er betalt af TYRKIET. (Tyrkiet prøver at ”komme ind” med mange tiltag, som f.eks. et nyt stadion m.m.) Personalets tak for hjælpen fra Danmark var en buket blomster og en indrammet takkeskrivelse..

Kl. 13 er der frokosttid. Den indtages i en lille restaurant. Frokosten bestod af:
Kyllingeschnitzel m/br. kartofler + salat
Butterdejsruller og Risboller omvundet med kål- og vinblade. Vi blev mætte.
Efter frokost blev der tid til at gå over i den ORTODOKSE KIRKE med de guldbelagte kupler. En ung mand fortalte – via Peter – om kirken, som var ny-restaureret.

Kl. 14,30 (29 gr) var der afgang til et rehabiliteringscenter for handicappede børn i alderen 2 – 25 år. Her var i øjeblikket mellem 8-10 personer. Børnene havde forskellige handicaps, såsom spatikere, autisme m.v. De er kun på hjemmet i dagtimerne. De blev fragtet dertil i centrets egen bus. Centret havde et træningsrum, hvor både forældre og børn måtte komme. Børnene er visiteret af kommunen.
Kl. 14,45 sagde vi farvel til centret og det meget engagerede personale, for derefter at køre til CEADIR/LUNGA.
Her besøgte vi et NONNEKLOSTER – det mest velbevarede og veldrevne. En nonne – 78 år – fortalte, at man ved påsketid bespiser 700 mennesker. Maden bliver fremstillet af egne, hjemmeavlede råvarer.
Kl.17,15 er der tid for hjemkørsel til HOTEL IRIS i Chrisinau. Undervejs bliver der tid til pause og is.
Inden ankomsten til hotellet bliver der også lige sunget et par sange.
Vi var vel hjemme kl 20,18 (22 gr). Da var det godt at få noget at spise.

Fredag, den 24. maj
Kl. 8. Der er overskyet (19 gr), men med kig til solen. Dagen og turen startede med et par morgensange: ”I østen stiger solen op” og ”Nu rinder solen op af østerlide”
Vi følger samme rute sydpå som i går.
PETER fortalte undervejs lidt om, hvordan landbruget blev drevet i dag. Hvor man tidligere havde en lille strimmel jord, er det i dag blevet opkøbt, og der drives nu via maskinstation. Den enkelte landmand kan ikke tage stilling – stå på egne ben. Det skal man prøve at indpode hos næste generation.
I byen COMRAT skal vi ind i det GAGAUZETISKE område. Det er et kristent, tysktalende folk. Der er megen industri i gang i byen, men når man kommer lige uden for COMRAT møder man hyrder med store fåreflokke.
Kl. 10 (25 gr) ankom vi til Det Etnografiske Museum. Vi blev modtaget af damer iklædt nationaldragter. De bød på brød – dyppet i salt og krydderi – samt saft.
En guide fortalte om museets oprindelse, og om de forskellige redskabers brugbarhed. Vi så en film fra årene 1964-68 om, hvordan man holdt bryllup på denne tid. Derefter blev der ”opført” et bryllup for os – afsluttende med fællesdans – moldovere/danskere.

Kl.12 kører vi til rehabiliteringscentret SOLSTRÅLEN. Et hjem for børn med svære handicaps – spatikere, mongoler, etc. Alt inventaret er kommet fra VIDEBÆK. Hjemmet fik i dag overrakt kørestole (DMITRI´s gave), som straks blev taget i brug. Børnene fik også udleveret slikposer, hvilket vakte jubel. Vi fik brød, dyppet i salt og krydderi og saft, og blev modtaget af glade børn, forældre, pædagoger, altmuligmand, leder og borgmester.

Kl.13,30 var næste stop ved et helt specielt museum i KONGAZ GAGAUZ SOFRASI. Dette lille museum fremviste mange gamle brugsgenstande, og vi så bl.a. hvad en brud skulle have med i form af medgift. Det være sig tæpper og puder + en dragkiste med linned.
Ved siden af museet var der en bygning, som indeholdt værelser til udlejning, samt en restaurant, hvor vi bl.a. andet nød en dejlig frokost: ”Kogt gedekød m/bulgur + salat, samt en varm ostevaffel”.
(Specialiteter for området) Vi fik også demonstreret, hvordan man udrullede vaflen.
En voldsom tordenbyge brød ud under frokosten, og da regnen ikke helt var ophørt da vi kl. 15,45 skulle køre videre, var den flinke chauffør rar at køre bussen så tæt på restauranten, så vi ikke blev våde.
Kl. 16,10 ankom vi til ADVENTISTKIRKEN. Her havde DMITRI være præst. I dag er han landsleder for handicaporganisationen. I dag er vores tolk, RUSSIAN præst ved kirken.
Vi bliver budt indenfor i den ny-restaurerede kirke. DMITRI fortalte om menighed og kirken.
Vi sang: ”Ingen er så tryg i fare”
Derefter blev der budt ind i et andet lokale, hvor vi fik serveret kaffe/te og kager.
Her kom også ANDRÉ fra en hjælpeorganisation. Han fortalte om det arbejde organisationen gjorde, såsom fordeling af kørestole, senge og sengeborde, div. hospitalsapparatur mm.
Præst RUSSIAN viste billeder fra overdragelserne – og vi så bl.a. et tæppe, som var kommet fra VIDEBÆK.
BENT KRISTENSEN gav DMITRI et flot, drejet træfad med grøn glasskål, som tak for, at han havde guidet os rundt. Annelise gav et lille Trækors. Præsten, RUSSIAN, fik også et kors.
Ceremonien blev afsluttet med bøn og en sang.
Kl. 18 (20 gr) var der afgang til Hotel IRIS. Kl.19,15 - ca. 30 km før CHISINAU - blev der tid til is- og kaffepause.
Kl. 20,18 nåede vi hotellet, hvor aftensmaden ventede: ”Kyllingevinger m/br. kartofler + salat”

Lørdag, den 25. maj
Klokken er 9. Vi har nu forladt HOTEL IRIS i CHISINAU og kører nordpå til BALTI (ca. 150.000 indb.) (Peter Fjelstrups hjemby) med en afstikker til RISCANI (ca. 175 km). Vejret er lidt diset, men lunt - 20gr.
Vi sang et par sange undervejs: ”Herre Gud, dit dyre navn og ære” – ”Gak ud, min sjæl betragt med flid” – ”Min Jesus, lad mit hjerte få”.
Det er en flot køretur op over. Her er megen vækst i form af løvtræer, hybenroser – store marker med hvede, majs og solsikker. Her er også vinmarker og frugtplantager.
Kl. 11 ankom vi til HOTEL LIDO i BALTI. Indtjekningen foregik smertefrit. Et pas pr. værelse blev
fotokopieret, og nøgle blev udleveret. Vi fik kufferterne anbragt på værelserne, og kl. 12 var vi klar til at køre ind til byens store MADMARKED. Vi måtte ikke gå ind i tøjafdelingen. PETER var bange for, at vi skulle fare vild.
På markedet blev der købt bl.a. valnøddekerner, svesker, dadler, honning mm. Vi gik rundt på markedet i ca. en time til kl.13,15.
Kl. 14 var der frokost i PINSEKIRKENS FESTSAL. Vi blev placeret ved flotte, runde borde pyntede med hvide duge, og på stolene var der hvidt overtræk - FORNEMT!!!
Menuen var: ”Kyllingeschnitzel m/ br. kartofler + salat.
Kl. 14,45 (25 gr) var der afgang til RISCANI (ca. 6.000 indb.) – ca. 30.000 indb. i regionen.
Her skulle vi besøge CHARLOTTE og JOHANNES – et dansk missionærægtepar. Vi ankom kl 15,15. Charlotte og Johannes fortalte om deres arbejde med at hjælpe og støtte fattige ældre mennesker, og unge mennesker, især piger, så de ikke kom i uføre. I øjeblikket havde de 6 piger i ”pleje”, som boede i det ny-restaurerede hus på grunden. Charlotte og Johannes boede i en skurvogn. Det gjorde også 2 piger fra Næstved. De var volontører og skulle være på stedet i 3 mdr.
Alle de unge piger arbejde i en ny-opstartet CAFÉ i udkanten af byen. CAFÈEN var åbnet for 3 dage siden, så det var lidt overvældende for pigerne, at vi kom 43 personer som skulle have kaffe/te med vafler m/is og muffins. – Men, de klarede det med bravour. Efter en times hygge kørte vi til vort hotel, hvortil vi ankom kl. 18,55.
Kl. 19,30 var der middag: Kyllingesuppe – Kyllingestykke m/kartoffelmos + salat
BENT KRISTENSEN takkede PETER FJELSTRUP for den store hjælp han havde ydet med tolkning, guidning og tilrettelæggelse af dagene for os. PETER fik overrakt et billede og et lille kors.

Søndag, den 26. maj
Kl. 8,45 er der afgang til RUMÆNIEN. Solen skinner fra en skyfri himmel – 20 gr.
Der blev sunget et par morgensange: ”Gør det lidet, du kan” – ”Lær mig at kende dine veje” – ”Ingen er så tryg i fare”
BENT KRISTENSEN fortalte os lidt om, hvordan hele organisationen DANSK INTERNATIONAL NØDHJÆLP var opstået med JENS RABJERG, som primus motor.
Kl. 10,40 havde vi lige holdt en ½ times pause inden vi nåede den Moldoviske grænse SCULENI kl. 10,45. Passene blev indsamlet til kontrol og blev udleveret igen kl. 11,15. Så kunne vi køre over grænsefloden PRUT til den Rumænske grænse SCULENI. Her var det ikke så nemt at komme igennem. Alle skulle ud af bussen og ind til kontrollanten for at få passet scannet. Kl. 12,10 var alle kontrolleret + bussens papirer, og vi er på vej mod IASI i RUMÆNIEN, hvortil vi ankommer kl. 12,30. IASI er en stor by, som vi skal køre igennem. Vi skal videre mod vort hotel, men vi har fået frokost med fra HOTEL LIDO, og den skal vi have spist. Chaufføren fandt et fint sted ved et Kloster MANASTIREA MICLAUSENI. Her kunne vi også gå en tur i parken. Vi holdt l times pause. Vejret var godt – 25 gr.
Kl. 14,45 var der afgang til hotellet. Vi ankom kl. 15,55 til GRAND HOTEL CEAHLAU i PIATRA NEAMT..
Der var aftensmad kl. 19. Menu: Panerede osteskiver m/tomat – Svinekotelet m/kartoffelmos + salat – Pandekage m/ost+flødecreme.

Mandag, den 27. maj
Kl. 8,35 er der afgang fra byen PIATRA NEAMT. Der er en kølig vind og 18 gr; men dette er vi rustet til, da vi har fået besked på at tage varmt tøj på/med da vi skal op i bjergene. Vi starter turen med et par morgensange: ” Gak ud, min sjæl, betragt med flid” – ”Nu blomstertiden kommer”.
Turen går gennem et meget flot, bjergrigt område, som om vinteren bliver brugt til skisport..
Kl. 10,30 gør vi holdt ved en meget stor dæmning BICAS DAM – søen er 500 m lang. Her er rigtig smukt med en flot natur. Et minus er de mange plasticflasker i vandet. Der er ikke så meget vand i søen, da vinteren 2018-19 var meget snefattig, og derfor ingen smeltevand fra bjergene. Efter en times ophold ved dæmningen går turen videre mod Den røde Sø LACU ROSU. Vi kører i et område, hvor vi ser ”nøgne” klipper og kører tæt på klipperne (bjergvæggene). Godt vi har en god chauffør.
Kl. 11,30 ankom vi til LACU ROSU-søen. Man siger, at søen er rød, fordi der for mange år siden har fundet et blodbad sted. Mange blev dræbt på stedet. Pælene, hvortil folk var bundet, står endnu ude i vandet. Vi har nydt at gå rundt i det dejlige område, som er en stor turistattraktion. Der er mange salgsboder i området.
Vi havde fået madpakke med fra hotellet. Den blev fortæret med udsigt til søen.
Kl. 12,45 tager vi afsked med søen. Vi skal køre samme vej tilbage. Vi tager holdt ved nogle landevejsboder. Her bliver der handlet. De sidste LEI skal bruges – man kunne godt i enkelte boder handle med euro.
Kl. 14 (26 gr) kører vi hjemad til hotellet – tror vi – men chaufføren har i samråd med BENT KRISTENSEN m.fl. fundet ud af, at vi skal se et kloster: MANASTIREA AGAPIA. Det ligger ca. 1 times kørsel udenfor PIATRA NEAMT. Vi kører nu i et anderledes område. Her er store græsmarker i et bakket terræn. Her er ikke mange træer.
Klosteret AGAPIA har 300 nonner. Ikke alle bor på klostret – en del bor nede i byen. De beskæftiger sig bl.a. ved at væve tæpper, brodere, dyrke grønsager – og sælger det. De passer de meget smukke, sammensatte blomsterbede. Alt på klostret var meget velholdt. Klostret er russisk/ortodoks.
Kl. 17,50 nåede vi, efter en dejlig dag, hjem til vort hotel i PIATRA NEAMT.
Kl. 18,30 var der aftensmad, hvilken bestod af en dejlig buffet. Desserten var: Karamelbudding + æbleskiver og is.
Efter middagen var vi en lille flok, som nød den flotte udsigt fra hotellets 12. etage.

Tirsdag, den 28. maj
Kl. 9,40 er bussen pakket med vore kufferter. Det er afrejsedag fra RUMÆNIEN til DANMARK. Da vi først skal være i lufthavnen i IASI kl. 17,30 har vi god tid. Vi kører derfor hen til TELEGONDOLA i PIATRA NEAMT – en kabinelift, som vil ”løfte” os 963 m.o.h.
Fra toppen havde vi en flot udsigt ud over byen og søen.
Kl. 11 (24 gr) havde alle – som ønskede dette – været på toppen, og vi var klar til at køre videre med bussen.
Der blev sunget formiddagssange: ”Op al den ting, som Gud har gjort” – ”Hvor smiler fager” – ”Langt højere bjerge”.
Vi kører nu mod IASI, men forinden skal vi spise frokost – madpakke fra hotellet i PIATRA NEAMT.
Frokosten bliver indtaget ved samme kloster: MANASTIREA MICLAUSENI – som vi ”besøgte” i søndags (26/5).
Kl. 13,30 efter en STOR frokost: 2xkyllingefilet, 1xost, 1xskinke (lavet som sandwich), 1 æble og 1 vand, tager vi nu det sidste træk mod lufthavnen.
Kl. 14,30 bliver der dog tid til en ½ times kaffe- is-pause ved en tankstation. Her blæser det meget, men det er varme der blæser ned – 29 gr.
Vi har nu 1 times kørsel til lufthavnen, hvortil vi nåede frem kl. 16.
Kl. 17,45 startede indtjekningen. Det gik ikke helt gelinde. Pigen ved skranken var ikke helt på toppen. Først efter en henstilling fra en overordnet, kom der skred i det. Kl. 19,15 begyndte ombordstigning til flyet.
Kl. 19,50 blev dørene til flyet lukket, og vi kørte ud på startbanen. Kl. 19 – dansk tid – var vi i luften.
Vi landede i BILLUND lufthavn kl. 21,10.
Efter at have sagt farvel og tak for en god tur, gik turen nordpå til Hjørring.
Vi var hjemme ved godt 01 – tiden, efter en god og begivenhedsrig uge.

Grethe Nielsen

Børge Mortensen 04.07.2019 16:58

Tak for en fantastisk tur med det storslåede fælleskab.

Tusind tak for det fine referat.

Kh. Ginne og Børge

| Svar

Nyeste kommentarer

08.10 | 03:16

Toată aprecierea și stima pentru întreaga activitate !

03.04 | 15:34

Hvis jeg skulle tale om historien om Dansk Nødhjælps hjælp i adskillige humanitære projekter, der blev udført for at støtte rumænske institutioner som ældrehjem og institutionaliserede børnecentre, ville det være den sværeste eksamen, jeg ville have. Emoj

25.03 | 17:53

Vil gerne være medlem
Mvh Mette Allerslev

04.07 | 16:58

Tak for en fantastisk tur med det storslåede fælleskab.

Tusind tak for det fine referat.