Litauen 2016

4. Litauen 2016

5. Litauen 2016

Indslag i TV Kedainiai

Som en gruppe var vi på besøg i Litauen, vi fik besøg et lokalt tv selskab som ville nyheds dække vores besøg i Litauen bl. a. her på et plejehjem og kort til en sommerfest.

folkemusik Litauen 2016

Vi fik en ekstraordinær oplevelse da vi på vores tur en aften skulle til folkefest,- det var en nydelse og oplevelse ud over alle grænser for hver en gæst.

Turen til Litauen d. 26/6 – 5/7 2016

Søndag d. 26/6
Søndag morgen starter vi fra Herborg kl. 6.45. Vi er 38 personer med kurs mod Polen. Vi får vores formiddagskaffe og medbragte boller ved Padborg, og derefter går turen videre gennem Tyskland, hvor vi passerer Berlin og kører mod Polen. Vi kører 50 km ind i Polen til vores første hotel ’Picaro’. Efter indkvartering spiser vi aftensmad.

Mandag d. 27/6
Vi spiser morgenmad kl. 8.15 og kører kl. 9.15 øst på og forbi Poznan og kommer til Konin, og kører nordpå til Lichen Starg, hvor vi ser den store kirke (en kopi af Peterskirken). Her er vi i ca. 2 timer og ser både kirken og det park-lignende område. Kl. 16.00 drikker vi kaffe ved bussen og kører mod Hotel Athena, som ligger nordøst for Warszawa. Vi ankommer til hotellet kl. 20.30 og spiser middag kl. 21.00. Vi fik spaghettisuppe og indbagt kylling med hvide kartofler og hvidkålssalat. Til sidst kaffe med forskellig kage.

Tirsdag d. 28/6
Vi spiser morgenmad kl. 8.30 og kører mod Litauen kl. 9.10. Vi ankommer til Kaunus kl. 18.00 og er ved hotellet kl. 19.00. Her ved Hotel Magnus blev vi modtaget af Edita og Richard samt professoren Amtanas Braziumas. Kl. 21.00 får vi urtesuppe, skinskesteak med blomkål, ærte og gulerødder, sovs og friturestegte runde kartofler, kaffe og 1 stk. brun kage (pynt: ½ jordbær og 2 brombær). Efter middagen gik vi en tur i Kaunus og professoren Amtanas fortalte om Litauen efter krigen. Der var rejst et kors for Litauen i opstand mod russerne i 1989 her i Kaunus. Vi gik ind i Akropolis og var oppe på toppen af bygningen og så solnedgangen.

Onsdag d. 29/6
Morgenmad kl. 8.00. Kl. 9.15 går vi med Amtanas rundt i Kaunus og ser forskellige mindesmærker, gik på den største gågade Laisvesaleja og vi var inde i domkirken. Vi spiste på en gammel restaurant Berneliy Uzeiga. Vi fik rødbedesupper, kødretten var en stor frikadelle med kartoffelmos, sovs og rødbedesalat. Desserten var rugbrødsis med gul sorbet og chokolade. Dernæst kører vi til et mandekloster, som i dag er nonnekloster (med 10 nonner). Drikker kaffe ved en sø. Så kører vi til en daginstitution for kandicappede og misbrugere, et forsogshjem Geriejl Samariegiah (gode samaritter). Vi havde Lego med til børnene. Amtanas er frivillig i denne organisation her i Kaunus. Vi kører til Hotel Magnus og spiser aftensmad her på niende etage. Først fik vi en salatblanding og indbagt kylling med friturestegt kartoffeltrekant. Deserten var en tofarvet fromage.

Torsdag d. 30/6
Vi spiser morgenmad kl. 8.15 og siger farvel til Amtanas og hans kone Irute. Vi kører til Kadaniai, hvor vi ankommer kl. 10.30. Her læsser vi det meste af vores nødhjælp af. Dernæst besøger vi et sygehus. Vi besøger kirken Sct. Georg (som vi også besøgt for to år siden). Inden vi gik ind i kirken fik vi et lille stykke rugbrød, som vi skulle dyppe i salt. Inde i kirken sang de for os og vi sang for dem. De havde lavet et ikon med form som et hjerte, som symbol på at de har os i deres hjerter. Edita fortalte, at de bad for os. Vi fik et stort rugbrød. Så kører vi til skolen og dernæst til kommunekontoret, og vi var i byrådssalen, hvor borgmesteren bød velkommen og den lokale TV-station var til stede.
Vi kører nu ud på landet til Duviles venindes svigerforældre, som har en gård. Her fik vi frokost og nød det smukke sted og omgivelserne. Bent og en lille gruppe besøgte et kulturhus, hvor der var frivilligt arbejde for unge mennesker. Dernæst besøgt vi et plejehjem, som var langt under dansk standard. Om aftenen var vi til en speciel fest, som de lavede til os. Det var i Sirutiskis. Vi blev modtaget med sang og musik. Vi fik alle en buket blomster og spiste aftensmad af et stort tag-selv-bord. Derefter var der musik, sang og folkedans, og de dansede i nationaldragter. Efter festen kørte vi til Hotel Grejaus Nanas.

Fredag d. 1/7
Vi spiser morgenmad kl. 8.30. Vi ankommer til Moletai kl. 12.30, hvor vi mødes med Kristina Og Rementa.
Vi mødes i et kulturhus med en gruppe fra et handicaphjem. Vi bled modtaget med dang og musik af tre mennesker, der var næsten blinde. Her fik vi kaffe, brød med pålæg og mange småkager, og her fik vi igen et stort rugbrød. En stor gruppe sang og spillede for os.
Så kører vi langs Litauens største skov og ankommer til et stort observatorium kl. 14.15. Her ser vi en masse gamle ting og meteorpartikler. Dernæst er vi på museum for jagt og fiskeri og forskellige gamle redskaber, som man brugte for 80 år siden fx et gammelt vaskebræt.
Vi kører så til en gammel kro i Moletai og spiser aftensmad der. Vi kører mod Vilnius og ankommer til Hotel Grate kl. 20.15.

Lørdag d. 2/7
Vi spiser morgenmad kl. 8.30 på Hotel Grate. Vi kører ind til domkirken og ser den, går en tur i byen og mødes igen ved domkirken. Vi så et brudepar. Så går vi til Restaurant Viesbutis, hvor vi spiser frokost. Så var vi på KGB museum i ca. 1 time. I dag er der sol og varme 35 grader.
Næste stop er et stort indkøbscenter, hvor vi spiser aftensmad, og da vi kører ud af Vilnius ser vi 4 store luftballoner over byen. Da vi kommer til Hotel Grate tager vi afsked med Edita og Richard.

Søndag d. 3/7
Vi spiser morgenmad kl. 8.00 på Hotel Grate.
Vi begynder vi at køre hjemad. Vi kører mod Hotel Athena i Polen. I dag er det regnvejr. Vi kom i noget vejarbejde, så vi nåede først grænsen til Polen kl. 14.15, hvor vi spiste rugbrød ved en tankstation. Nu kører vi ind i Polen, og vi sætter uret en time tilbage, kl er 14.30. Vi ankommer til Hotel Athena kl 19.40.
Vi fik ærtesuppe, nakkesteg med sovs og rødbedekompot og spaghetti-agtig runde flade kugler. Desserten var kaffe og 1 stk. brun kage.

Mandag d. 4/7
Vi får morgenmad kl. 8.30 og kører mod Hotel Picaro kl. 9.50. Kl. 11.00 gør vi holdt ved en stor polsk kirkegård, hvor vi ser gravstenene og de mange kunstige blomster.
Vi kommer til Hotel Picaro kl. 19.04 og får aftensmad.

Tirsdag d. 5/7
Vi spiser morgenmad kl. 7.00. Vi kører hjemad kl. 8.05. Solen skinner, men i Tyskland begynder det at regne. I Nordtyskland kører vi i en stor regnbyge. I nærheden af Kolding spiser vi resterne af vores medbragt rugbrød ved bussen i regnvejr.
Vi er hjemme i regnvejr i Herborg kl. 19.30.
Vi har kørt ca. 4000 km.

Med venlig hilsen

Anne Lise

Nyeste kommentarer

08.10 | 03:16

Toată aprecierea și stima pentru întreaga activitate !

03.04 | 15:34

Hvis jeg skulle tale om historien om Dansk Nødhjælps hjælp...

25.03 | 17:53

Vil gerne være medlem Mvh Mette Allerslev

04.07 | 16:58

Tak for en fantastisk tur med det storslåede fælleskab. Tusind tak for de...