Ukraine 2017

4. Ukraine 2017

Turen til Ukraine      d. 1 – 10. juli 2017

Lørdag d. 1/7.

Igen i år blev vi, en gruppe fra ”Dansk International Nødhjælp” som skulle på tur, denne gang til Ukraine. Vi var 46 personer. Vi startede kl. 6.45 fra Bente og Kristian, Hedevangsvej 13, Herborg. Vi kørte mod den tyske grænse, imens nyder vi naturen igennem  ”vort lille dejlige land” til en sang af Ingemann,- en morgensang, I østen stiger solen op. Vejret var skyet med sol ind i mellem.

Erik Petersen gav rundstykker som vi spiste på en rasteplads mellem Flensborg og Hamburg. Mellem Hamburg og Berlin spiste vi vores medbragte madpakke. - Det regnede af og til i Tyskland. Vi landende ved Motel Paradise i Polen ved 18.30-tiden, her spiste vi aftensmad.  Denne første dag kørte vi  790 km.

Søndag d. 2/7

Vi spise morgenmad kl. 7.45 og kl. 8.30 kørte vi mod Zakopane. Vejret var  skyet. I Zakopana var der flot solskin da vi ankom til Hotel Kubik kl. 19.45. Her fik vi aftensmad.

Her på hotellet kunne de ikke tale engelsk, men heldigvis hjalp en gæst os med sprogvanskelighederne i receptionen. I dag har vi kørt ca. 645 km.

Mandag d. 3/7

Efter morgenmaden kl. 8 kørte vi op til en stor katolsk kirke. Den er bygget i 1987. En smuk kirke med meget fine glasmosaikruder.  Kirken ligger i ca. 730 m. højde. Solen skinnede, da vi kørte fra kirken  ind igennem Zakopana by og ud mod en lille grænseovergang  ind i Slovakiet.  En meget flot tur i Tatrabjergene, 1100 m. højde og solskin. Ved en tankstation Poprad Presou gjorte vi holdt kl. 14.45 der spiste vi vores frokost. Kl. 15.30 kørte vi mod grænsen til Ukraine. Vi ankom til grænsen kl. 20.25 – det tog ca. 2 timer for at få tjekket pas osv.

Vi kørte mod hotellet i Utzhgerod, vi var der kl. 22 hvor Lola og Peter Fjelstrup var ankommet. Peter er med os på hele turen som tolk. Fra Zakopana i Polen og til hotellet i Ukraine var der 288 km. Fra Bente og Kristian i herborg og til hotellet i Ukraine nåede vi op på  1720 km.

Tirsdag d. 4/7

Morgenmad kl. 9. Kl. 10 kommer Lola, og vi kører ud til skolen. Skolen var under renovering, og der var blevet bygget en ny toiletbygning. På modsat side af vejen havde Lola sit socialcenter, der hvor sigøjner børnene går i 0. klasse. Her fik børnene Lego, og vi spiste også vores frokost her. Så kørte vi ind til en markedsplads, hvor Lola købte nudler, sukker, mel, olie, ½ spegepølse det blev fyldt  i poser i alt.  Vi kørte til sigøjnerlejren og uddelte poserne med mad, én til hver familie. En mand fra Lolas lager kom med en hel masse sække tøj til uddeling senere. Siden sidst, vi var der i 2013, har fået bygget en kirke. Standarden i lejren var bedre end for 4 år siden. Nu kører vi hjem til Hotel Duet +, og vi drikker kaffe udenfor i det fri. Vi spiser aftensmad kl. 19. Efter aftensmaden kom Lola og fortalte sin historie om, hvordan hun var blevet kristen og startede et socialt arbejde blandt sigøjnere. Aftenen sluttede kl. 22.15. Der er ca. 8.000 sigøjnerbørn i byen, og kun 3.000 går i skole.

Onsdag d. 5/7

Morgenmad kl. 8, og derefter kørte vi sammen med  Lola,  og Peter som Russisk tolk, ud til Lolas lager, hvor vi læssede de ting af, som vi havde med hjemmefra i bussen.  Lola havde en bekendt, med en varebil, som vi fyldte op fra lageret med forskellige ting, til et plejehjem som vi skulle ud at se. Plejehjemmet havde 38 beboer, og er det eneste plejehjem her i Uzhorod. Fra dette plejehjem havde hjemmeplejen ca. 180 ældre mennesker rundt om i byen som skulle hjælpes. Vi var der fra kl. 11-13. Beboerne på plejehjemmet boede 3 eller 4 sammen på en stue.

Vi gjorte holdt ved en lille butik, her tog vi vores medbragte borde ud og spiste  vores frokost under nogle store træer. Klokken er 13.15, og temperaturen +30 grader. Vi var inde for at se en skole, som også havde fået møbler fra Herborg. Vi var inviteret ind i et kommunal administationsafdeling for undervisning, der fik Bent overrakt et diplom fra kommunen som tak for hjælpen til Utzhgerod.

Vi var også inde hos en meget fattig ukrainsk familie. De fik en madration og noget tøj, børnene fik legoklodser. Vi kørte hjem til Hotel Duet + og spiser aftensmad kl. 19.15. Dagens  ret:  Hønsekødssuppe med nudler var hovedretten samt  1 kotellet med dildkartofler i olie til hver person, tilbehør:  Tomatbåde, grøn peber, agurkeskiver.

Uzhgorod har ca. 120 tusinde indbyggere, hvor af ca. 20 tusinder er sigøjnere.

Torsdag d. 6/7

Morgenmad kl. 8. – Her fik Lola en fin trøje af Tove. Vi kørte fra hotellet kl. 9.30 og hen til et stort museum. Vi havde en ung pige med som tolk, fordi vi måtte undvære Peter.

Imens var Lola, Peter, Erik, Ernst og Bent i tolden,der var nogle ting, som tolden havde holdt tilbage på grund af nogle fejl, som var blevet lavet ude i Herborg, som skulle rettes.

På museet så vi bl.a. smukke dragter mange forskellige slags, musikinstrumenter samt nogle billeder fra Østukraine, hvor der var uro,  vi  var på musseet i ca. 2 timer.

Først på eftermiddagen kørte vi en tur uden for byen, ca 38 km. Her gjorde vi holdt ved en lille tankstation. Overfor var der en lille russisk ortodoks kirke.  Præsten kom og bød os indenfor. Han fortalte om kirken, og sagde vi var velkommen en anden gang.- Inden vi forlod kirken blev der taget billeder, og vi sang: Navnet Jesus blegner aldrig. Så kørte vi tilbage til Uzhgorod. Vi skulle nemlig til gudstjeneste kl. 17. Det var i et mindre parcelhus. De var ved at bygge en ny kirke ved siden af. De unge mennesker sang og spillede meget højt musik præsten holdt en lang prædiken.

Vi havde et lille bibelvers med,  med ordene  fra bibelen ”Min nåde er dig nok,” til dem i menigheden.  Det vers havde jeg fået Harald til at skrive og brænde på en lille stykke træ. Vi sang: Som en herlig guddomskilde, og vi sang også: O store Gud, som Ernst havde ønsket.  Her mødte vi Timea, som har været på skole i Danmark engang. Efter gudstjenesten kørte vi tilbage til hotellet og spiste  aftensmad kl. 19.30. Lola og Timea kom også  her. Lola gav chokolade til alle. Præsten og hans kone kom og modtog  lidt penge, som vi havde indsamlet til deres nye kirke. Vi tog afsked med Timea og Lola denne aften.

Fredag d. 7/7

Morgenmad på Hotel Duet+ kl. 7.30. Vi siger farvel til Peter Fjeldstup og kører mod Krakow i Polen kl. 8.30. Der er ca. 350 km til Krakow. Vi holder ved grænsen kl. ca. 9. Vi måtte ind og vise dem vores kufferter. Nok den største overraskelse i dag. Kl. 10.45 kører vi fra grænsen. Hele vejen igennem Slovakiet kørte vi  i regnbyger. Vi kører ind i Polen kl. 15.45. Spiste frokost kl. 16.35 i silende regnvejr. Vi ankommer til Hotel Fero Express kl. 19,30.

Lørdag d. 8/7

Morgenmad kl. 8. Lea kommer kl. 9. - Lea kom til Polen i 1992, og havde en kontrakt i 6 år efter at have været lærer på KG i Ringkøbing. Lea er fortsat i Krakow og arbejder med et gospelkor. Kl. 10 kørte vi ind i Krakow til Oscar Schindlers Museum. Schindler var tysker og medlem af nazipartiet i Tyskland. Han startede en våbenfabrik med jødisk arbejdskraft. Derved reddede han omkring 1100 jøder fra koncentrationslejre. Da vi var færdig på museet kørte vi ind i midtbyen og gik en tur i bazaren. Der var mange boder med blandt andet smykker af rav og træskærearbejde. Kl. 18 mødtes vi med Lea til gospel koncert. Først var der koncert ved et lille polsk kor i 1 time dernæst et stort kor fra England på ca. 40 personer. Koncerten sluttede kl. 20.30. Vi kører til Fero Express og spiser aftensmad i kælderen kl. 21.30.

Søndag d. 9/7

Morgenmad kl. 8,00 derefter kører vi mod Motel Paradise. Vi kørte ca. 540 km. Vi holder frokostpause kl. 14. Da vi nærmer os Motel Paradise kører vi til den store Kristus figur nær byen Swiebodzin ca. 50 km fra den tyske grænse. Kristusfiguren  blev færdig i 2010 og vejer  440 tons og er 36 m høj. På overlæggeren i portalen står der: ”Kristus vincit”. Det betyder ”Kristus sejrer”.

Mandag d. 10/7

Morgenmad kl. 7. Vi begynder at køre hjemad kl. 8 de sidste  740 km af vores tur. Kl. 11 kører vi ved Berlin, og det regner. Vi gjorte r holdt ved en tankstation Her købte vi en frikadelle og brasede kartofler, kl. er ca. 13. Vi kører videre hjemad i regnbyger. Klokken er nu 15, og det regner stadig. Vi holder ved Bad Segeberg ca. 100 km fra grænsen. Det  er kaffepause og klokken er 15.30 – det regner stadig. Kl. 17.15 er vi tæt på Danmark i tørvejr hos Fleggaard, afgang kl. 18.10. Turafslutning hos Bente og Kristian kl. 20.30.

En stor tak skal det lyde til jer som har købt ind til frokost og arrangeret fint stående frokost og en stor tak til alle jer som har bagt småkager m.m.

Med venlig hilsen

Anne Lise

Peter Fjelstrup 20.02.2018 20:51

Ja, det var et herligt besøg af en herlig flok. Kom igen. kom igen!

Erik I. Jørgensen 20.02.2018 21:55

Tak Peter! Ja vi havde en fantastisk oplevelsesrig tur sammen med dejlige venner i Ukraine vi vil gøre igen engang.
mkh
Erik I. Jørgensen

Nyeste kommentarer

08.10 | 03:16

Toată aprecierea și stima pentru întreaga activitate !

03.04 | 15:34

Hvis jeg skulle tale om historien om Dansk Nødhjælps hjælp...

25.03 | 17:53

Vil gerne være medlem Mvh Mette Allerslev

04.07 | 16:58

Tak for en fantastisk tur med det storslåede fælleskab. Tusind tak for de...